آيا طالبان دچار اختلافات دروني شده اند؟
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

آيا گروه طالبان دچار اختلافات دروني شده است؟ اين سئوال زماني ذهن ها را به خود مشغول مي كند كه در اين زمستان سرد خبرهايي از اخراج برخي از شخصيت هايي كه عضو برجسته طالبان بودند شنيده مي شود. سئوال ديگر اين است كه آيا اقاي ملاعمر در درون تشكيلات طالبان تكروي مي كند يا اينكه تحولات ديگري در پيش رو است و گروه طالبان به دستوركساني براساس ريفورم تشكيلاتي اين افراد را ازگروه خود بيرون انداخته و سران اين گروه همچنان بر تشكيلات اين گروه تروريستي مسلط است؟

چندي پيش از سوي سخنگوي طالبان قاري يوسف اعلام گرديد كه ملامنصور دادالله جانشين و برادر ملا دادالله را از تشكيلات خود بيرون رانده است چون وي از دستورات ملاعمر تخطي كرده است. اين كه وي از كدام دستوران ملاعمر تخطي كرده بود به خوبي روشن نيست، هرچند كه بعدا خود وي اخراج خود را از تشكيلات طالبان را تكذيب كرد و آن را نظرات كساني ديگرغيراز ملاعمر رهبر طالبان خواند.

 اكنون اعلام گرديده است كه ملاعمر بيت الله محسود رهبر گروه طالبان پاكستاني را نيز از تشكيلات خود بيرون انداخته است. روزنامه‌ آسیا تایمز در خبری در وب سایتش اين خبر را منتشر كرده كه ملاعمر رهبر طالبان، بیت‌الله محسود، رییس شاخه‌ی این گروه را در پاکستان با نام گروه تحریک طالبان پاکستان را به دلیل جنگ علیه سربازان پاکستانی به جای مبارزه با نیروهای ناتو برکنار کرده است و نوشته است كه رهبر طالبان به قوماندانان این گروه دستور داده است تا توجه اصلی خود را بر نیروهای ناتو مستقر در افغانستان معطوف کنند. برکناری بیت‌الله محسود در حالی انجام شده است که پرویز مشرف رییس‌جمهور پاکستان عملیات نظامی بزرگي را علیه  نيروهاي بيت الله محسود در وزیرستان جنوبی آغاز کرده است

در گزارش این روزنامه آمده است: بیت‌الله زمانی از پستش برکنار شد که تا فصل بهار و آغاز حملات طالبان زمان زیادی باقی نمانده است. جبهه‌ افغانستان آرام است چرا که طالبان و القاعده توجه اصلی خود را بر نبرد با نیروهای امنیتی پاکستانی در وزیرستان متمرکز کرده‌اند.

هم‌چنین منابع اطلاعاتی ديگر اعلام کرده ند که ملا عمر، مولوی فقیرمحمد فرمانده بخش باجور را به عنوان جانشین محسود منصوب کرده است، اما فقیرمحمد این مقام را نپذیرفته و سران محلی طالبان برای یافتن جانشین محسود تشکیل جلسه داده‌اند

منابع محلی به آسیا تایمز گفتنه است که با تعیین جانشین محسود، ملاعمر از تمامی منابع طالبان در مناطق قبیله‌یی برای نابودی نیروهای ناتو و بیرون راندن آنها از افغانستان بهره خواهد گرفت.

اكنون با توجه به اين فرايند از تحولاتي كه در درون تشكيلات طالبان رخ داده است آيا مي توان به اين سئوال پاسخ مثبت داد كه طالبان دچار كشمكش هاي دروني و اختلافات جناحي شده است؟

 دراين كه تعدادي از دورن تشكيلات طالبان كم شده اند قطعا تاثيرات خود را روي اين گروه خواهد گذاشت، اما مسئله اين است كه اين اختلافات و اخراج ها تا چه اندازه مي تواند در تضعيف تشكيلات طالبان كمك كند؟ يك تشكيلات زماني براثر اختلافات و كشمكش هاي دروني تضعيف و يا ازبين مي رود كه اختلافات در عمق تشكيلات رخنه كرده باشد، اما آيا اختلافات و كشمكش ها درعمق تشكيلات طالبان رخنه كرده است، آيا با اخراج ملامنصور دادالله و بيت الله محسود تعداد زيادي از افراد طالبان از چوكات اين گروه خارج شده اند و تشكيلات ديگري را سازمان داده اند؟ نكته اي كه دراين فرايند قابل تعجب است اين است كه با اخراج ملامنصوردادالله و بيت الله محسود كسان ديگري اين افرادرا همراهي نكرده اند و اين افراد نيزهيچگاه عليه ملاعمر موضع مخالف نگرفته اند. ملامنصور درعين حاليكه اخراج شده بود بازهم خو.د را مطيع ملاعمر دانست و بيت الله محسود نيز جبهه جديدي را عليه ملاعمر باز نكرده است و طالبان پاكستاني با پذيرش بركناري او در صدد جانشين براي او برآمده اند. باتوجه به اين فرايند از تحولات دورن طالباني اين نتيجه بدست مي آيد كه اين گروه همچنان براوضاع تشكيلاتي خود مسلط است و هيچ انشعابي و شكافي در درون طالبان به وجود نيامده است.با توجه به اين پس منظر اين سئوال به وجود مي آيد كه چرا ملاعمر اين افراد را اخراج كرده است؟

اگربه عوامل اخراج ملامنصور و بيت الله محسود توجه شود روشن مي گردد كه دست هاي قوي و نيرومندي از طالبان حمايت مي كند كه نمي گذارد اين تشكيلات از درون از هم بپاشد و نيز كساني را كه برخلاف خواسته اي اين دست ها در درون تشكيلات طالبان كار مي كنند از صحنه كنار مي زنند. عامل اصلي كه اخراج ملامنصور دادالله فرمانده گروه طالبان در ولايت هلمند اين بود كه او مذاكراتي را با دولت افغانستان و نيروهاي انگليسي آغاز كرده بود كه اين مذاكرات به چندان مذاق كساني كه از پشت پرده از طالبان حمايت مي كنند، خوش نيامده بود و او توسط ملاعمر اخراج گرديد و هيچ تاثير در فعاليت هاي گروه طالبان در هلمند پيش نيامد.

بيت الله محسود و ملافضل الله داراي نيروهاي تند روي بودند كه چندين ماه عليه نيروهاي طالبان جنگيدند، طالبان پاكستاني زماني عليه دولت پاكستان دست به اسلحه بردند كه سال گذشته به دستور آقاي مشرف بر لال مسجد در اسلام آباد حمله گرديد و درآن دهها طالب كشته شدند. حملات گروه طالبان پاكستاني برارتش پاكستان شرايط سختي را بر نظاميان اين كشور وارد ساخته بود، اكنون با كنار گذاشتن بيت الله محسود اين احتمال وجود دارد كه دست هاي پنهاني كه از طالبان حمايت مي كنند جنگ عليه دولت پاكستان را به صلاح نمي دانند و در تلاشند بارديگرجبهات نبرد را درخاك افغانستان بيشتر از گذشته داغ بسازند. اكنون روشن شده است كه تلاش هاي مخفيانه حاميان طالبان كارگرد افتاده و طالبان افغاني وپاكستاني را متقاعد ساخته تا بارديگر تحت رهبري ملاعمرازاوايل بهار شديد ترين نبرد هاي خونين را درافغانستان به راه بياندازند. دراين ميان تنها بيت الله محسود و نيز ملا فضل الله از افراد تند روي بودند كه برخلاف خواسته هاي حاميان پنهاني خود جنگ را عليه ارتش و دولت پاكستان به راه انداخته بودند و اكنون اين روند مسير ديگري به خود گرفته است و درآينده نزديك ممكن است مناطق آشوب زده ايالت سرحد بارديگر امن گردد وشدت نبرد ها و خرابكاري ها و انتحار گري ها و كمين گذاري ها به افغانستان منتقل گردد.

بدين ترتيب ملاعمر يگانه رهبري است كه تلاش دارد جنگ و ناامني و خون ريزي ها را از ديگر كشور ها به افغانستان انتقال بدهند و فرزندان افغان را در اردوي ملي و پوليس و نيز كارمندان دولتي و معلمان و پرستاران را به بهانه همكاري با خارجي ها به كام مرگ بكشانند، در حالي كه خود از ديگران دستور مي گيرد و با دستور دست هاي مخفي خارجي طرح هاي نظامي خود را مي ريزد و به دستور افراد خارجي افرادي را كه مورد قبول آنان نيستند از از تشكيلات خود بيرون مي اندازند.

به هرحال بهار اينده افغانستان بارديگر بهارخونيني خواهد بود و متاسفانه در اين كشور سي سال است كه بهارش هميشه باخون و خشونت آغاز مي شود و به جاي كشت و كار و تلاش و آباداني همه به اين فكرند كه امسال دامنه خشونت ها و خون ريزي ها به كجا خواهد كشيد. 

 

 

 

 

 


February 4th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات